Oostende heeft doorheen de tijd veel van zijn pluimen verloren. Vroeger werd het de Koningin der Badsteden genoemd, vandaag eerder het Charleroi aan de Noordzee. Oostende heeft de afgelopen zes jaar stil gestaan. Geen enkel hefboomproject heeft resultaat opgeleverd. Het is tijd voor iets anders.
Oostende moet opnieuw een jonge, hippe, vooral trendy en dynamische stad worden. Om dat doel te bereiken heb ik een actieplan klaar dat ons in staat moet stellen, soms op korte, maar voornamelijk op middellange termijn resultaten te boeken.
Het Stadscentrum en het openbaar wegennetwerk liggen er niet goed bij. Veel putten en gaten in het wegdek. De belangrijkste winkelstraat, de Adolf Buylstraat is een werf en nodigt nauwelijks uit tot shoppen. Een eerste actiepunt moet dan ook de opwaardering van het openbaar domein zijn. Geen openbare werken tijdens periodes van drukte en toerisme. Een betere coördinatie van de werken dringt zicht absoluut op.
Oostende ligt er vuil en slordig bij. Enerzijds zijn er onvoldoende vuilnisbakken, anderzijds is er de meeuwenproblematiek. Het is een goed initiatief om afvalcontainers ondergronds te plaatsen zoals in de Luchthavenstraat in Raversijde. Vandaar dat ik wil inzetten op enerzijds meer vuilnisbakken, anderzijds een uitbreiding van de ondergrondse containers.
De schuimcampagne, waarbij voetpaden en openbare pleinen werden opgepoetst was een uitstekend initiatief. Enkel spijtig dat het een ééndagsvlieg was en ondertussen al dateert van 2012. Ook dat wil ik nieuw leven in blazen.
Inherent aan de afvalproblematiek is de mens. Niet iedereen is zorgvuldig met zijn afval, niet iedereen doet de moeite om zijn vuilnis weg te smijten en het is niet ondenkbeeldig dat bezoekers hun afval simpelweg weggooien op het openbaar domein. De baat is voor de mens, de kost voor de gemeenschap. Dit menselijk gedrag valt te sturen. GAS boetes zijn een adequaat en goed middel als het correct gebruikt wordt. De bestuursploeg 2012-18 doet dat niet, minstens onvoldoende. De GAS boetes worden voor 85% gebruikt om foutparkeerders aan te pakken, slechts een minderheid gaat naar de reinheid van het openbaar domein. Niet dat asociale parkeerders boetevrij moeten blijven, maar de balans is helemaal doorgeslagen in de verkeerde richting. Stabiel blijft de inkomstenpost in de begroting voor GAS boetes. Dit is niet de bedoeling. Er zijn jaren waarin meer boetes worden uitgeschreven dan andere. Het uiteindelijk doel moet zijn dat geen enkele boete wordt uitgeschreven. Immers dat zou betekenen dat er geen overlast meer is. Onhaalbaar, inderdaad, maar het toont aan hoe een goed middel als de GAS boete correct en adequaat kan ingezet worden.
Een ander doel moet zijn om de verwaarlozing en de verloedering van de gebouwen in het Stadscentrum aan te pakken. 85% van alle ongeschikte, onbewoonbare of verwaarloosde panden bevindt zich in het centrum. Dit blijft stabiel. De huidige regelgeving is onvoldoende. Er moet ingezet worden op meldingen van onbewoonbare panden. Te veel panden blijven onder de radar. De ‘dark number’ moet drastisch omlaag. Beter een stijging in de statistieken op korte termijn en een aanpak op lange termijn dan een stabiel gegeven. Eigenaars zijn vaak onwetend, of niet in de mogelijkheid één en ander aan te pakken en op te lossen. De begeleiding moet persoonlijker, adequater en beter. Meer opvolging is noodzakelijk. Wil de eigenaar niet meewerken en laat hij een pand verloederen, dan moeten sancties volgen. De heffing van 3000 euro zoals op heden toegepast wordt (bovenop de Vlaamse belasting!) is hoog maar blijkbaar betalen veel onwillige eigenaars (vaak niet-Oostendenaars) deze heffing met de glimlach. Dit kan niet meer. De uitstraling van de Stad moet boven alles komen.
Nu Oostende net geworden is, het afvalprobleem onder controle en de panden opgewaardeerd zijn, is het tijd voor iets nieuws. Oostende is een verouderde Stad. De technologie en de digitalisering moet omhoog. Oostende heeft voor het eerst WiFi in zijn Stadscentrum. Goed gedaan en vooral bijzonder bruikbaar, maar onvoldoende om van een SMART City te spreken. Oostende kan beter, hoger en verder en dit op alle domeinen.Â
Daarom heb ik drie actieplannen om te spreken van een SMART City:
- Mobiliteit: De Visserskaai voelt ongeschikt aan om nog veel verkeer te laten doorstromen. Meer nog, tijdens deze legislatuur werd van de Visserskaai een fietsstraat gemaakt. Een maatregel waarvan ik vind dat het ‘willen, maar niet kunnen’ uitstraalt. De Visserskaai moet een éénrichtingsstraat worden waarbij elektrische trammetjes de verbinding maken tussen het Stadhuis en het Casino-Kursaal. Andere steden experimenteren volop met nieuwe technologieën waarbij vervoersmiddelen autonoom en elektrisch éénzelfde parcours volgen met sensoren en elektronische betaalmiddelen. Oostende is de enige stad aan zee en, nog steeds, een toeristische trekpleister. Ideaal dus om mensen kennis te laten maken met nieuwe technologie en pilootprojecten.
- Parkeren: Hoe vaak wordt er niet gevloekt op het parkeerbeleid in de Stad? Hoe vaak wordt geen plaats gevonden? Hoe vaak wordt veel te veel betaald voor een al bij al eenvoudige dienst? De prijzen zijn afhankelijk van de concessieovereenkomsten en kunnen slechts op lange termijn gewijzigd worden, maar het ‘plaats vinden’ moet verholpen worden. De partij stelt al lang een ondergrondse parking voor onder de Verenigde Natieslaan (hetgeen ik helemaal onderschrijf) maar laat ons ook kijken naar een ParkB systeem, waarbij elektronisch, via app en online, aangeduid wordt waar de vrije parkeerplaatsen zijn. Borden bij intrede van de Stad zijn niet verkeerd, maar ze zijn wel achterhaald. Nieuwe technologie implementeren in Oostende is het absolute hoofddoel.
- Toerisme: Bezoekers moeten Oostende kunnen verkennen op een manier die hen informatie geeft, makkelijk toelaat tickets aan te schaffen voor bv. De Grote Post en hen begeleidt om de mooiste plaatsjes van de Stad te ontdekken. Visitpoint is een Nederlands bedrijf dat voldoende ervaring heeft met elektronische, interactieve borden en dit in heel wat Nederlandse steden, maar ook in bv Nieuwpoort. Maak toerisme interactief en hou bezoekers bij de hand zodat niemand Oostende verlaat met het gevoel dat er niets te beleven is, want de Stad heeft heel wat mogelijkheden.
Evident zijn andere, misschien betere projecten, mogelijk en vanzelfsprekend sta ik ook open deze te onderzoeken maar huidige tekst is bedoeld als visie voor een Stad van de toekomst want Oostende kan beter, verdient beter en met jullie steun zal het ook beter krijgen.
- Maxim DONCK 09 juni 2018
Comentários