top of page

MIJN BELEIDSPUNTEN

Oostende heeft doorheen de tijd veel van zijn pluimen verloren. Vroeger werd het de Koningin der Badsteden genoemd, vandaag eerder het Charleroi aan de Noordzee. Oostende heeft de afgelopen zes jaar stil gestaan. Geen enkel hefboomproject heeft resultaat opgeleverd. Het is tijd voor iets anders.

 

Oostende moet opnieuw een jonge, hippe, vooral trendy en dynamische stad worden. Om dat doel te bereiken heb ik een actieplan klaar dat ons in staat moet stellen, soms op korte, maar voornamelijk op middellange termijn resultaten te boeken.

GAS Boetes

GAS = PAS (Parkeer Administratieve Sancties)

Verloedering in Oostende

Terug naar de Koningin der Badsteden

SMART City

Oostende voor de toekomst

GAS Boetes
VERKEERDE FOCUS: INKOMSTENPLAATS IN DE PLAATS VAN OVERLASTBESTRIJDING

De Problematiek

 

Per jaar worden meer dan 24.000 GAS-boetes uitgeschreven in Oostende. Meer dan 21.000 daarvan zijn parkeerboetes. De focus ligt helemaal verkeerd. GAS boetes zijn belangrijke middelen omdat ze via lichte inbreuken, grote criminaliteit kunnen blootleggen. Bijvoorbeeld: een vuilniszak die te vroeg buitenstaat wordt geanalyseerd en leidt tot veroordeling naar grote fiscale fraude.

​

Ten opzichte van de 21.000 parkeerboetes zijn er maar 2.300 GAS-boetes voor inbreuken op openbare reinheid, bijvoorbeeld: sluikstorten, wildplassen, bedelen, hondenpoep,... Terwijl deze openbare reinheid iedere bewoner per jaar €24 kost. 

​

Ieder jaar wordt in de begroting 2 miljoen euro voorzien aan inkomsten uit GAS boetes. Dit betekent dus dat het beleid ongewijzigd is en dat de overlast niet aangepakt worden. Overlast aanpakken zou betekenen telkens minder inkomsten.

​

​

Mijn visie​

​

Het GAS beleid moeten doelgerichter aangepakt worden en de focus moet helemaal omslaan van een inkomstenpost naar daar waar het voor bedoeld is, met name overlast aanpakken. Er is natuurlijk overlast door asociaal parkeergedrag maar evenzeer door sluikstorten, wildplassen en in het algemeen de openbare reinheid. De verhouding is helemaal scheef.
 

De ommezwaai is arbeidsintensiever. Een verkeerd geparkeerde auto is snel en gemakkelijk vast te stellen. Sluikstorten is dat veel minder. Een duidelijke doorlichting van de ambtenarij is noodzakelijk en een kosten-baten-analyse moet worden uitgevoerd.

​

Mijn actiepunten​

​

DIFFERENTIËRING VAN DE GAS BOETE BEDRAGEN

De hoogte van de boetes moet wijzigen. Nu is elke ingreep € 55 of € 110. Wettelijk is het bedrag van een GAS boete € 0 – 350. Meer differentiëring is noodzakelijk. Willen we sluikstorten aanpakken dan moet dat € 350 zijn.

FOCUS VERLEGGEN VAN INKOMSTENPOST NAAR AANPAKKEN VAN OVERLAST

Er is natuurlijk overlast door asociaal parkeergedrag maar evenzozeer door sluikstorten, wildplassen en in het algemeen de openbare reinheid. De verhouding is helemaal scheef. De inzet van de ambtenaren, politieagenten, en stadswachten moet minder liggen op het parkeren, maar op de reinheid van de Stad en vooral zijn centrum. De ommezwaai is arbeidsintensiever. Een verkeerd geparkeerde auto is snel en gemakkelijk vast te stellen. Sluikstorten is dat veel minder. Een duidelijke doorlichting van de ambtenarij is noodzakelijk

MEER CONTROLES IN DE ZOMER

Er gebeuren tijdens de zomer nauwelijks controles op het strand, hoewel heel wat vuil wordt achtergelaten op het strand. Bevoegden in burger kunnen daar een antwoord op bieden.

INZETTEN VAN SPECIALE CONTROLE CAMERA’S IN RISICO ZONES

De inzet van speciale camera’s op hotspots: http://www.focus-wtv.be/nieuws/speciale-cameras-betrappen-sluikstorters.

Please reload

Verloedering BELEIDSPUNT

De Problematiek

 

Er zijn op dit ogenblik 331 ongeschikte of onbewoonbare panden in Oostende. Ongeveer eenzelfde aantal is verwaarloosd. 178 leegstaande panden. Ter verduidelijking: verwaarloosd betekent dat het gebouw er van de buitenkant slecht uit ziet, ongeschikt en onbewoonbaar is aan de binnenin het gebouw. Het verschil tussen beiden is dat onbewoonbaar ook gezondheidsschade kan opleveren.

 

 

 

 

 

 

 

Probleem: van al deze panden bevinden zich 30% in het Westerkwartier en 55% in het centrum van de Stad.

Spijtig resultaat is een verloederde binnenstad (buitenwijken zijn niet onderhevig aan verloedering of toch veel minder).

 

 

 

 

​

 

10% staat al langer dan 10 jaar op de lijst van ongeschikt en onbewoonbare panden. Enkel de heffing (3000 belasting) is dus niet goed genoeg gezien eigenaars zich er weinig van aantrekken.

 

Veel van die panden op de lijst zijn eigendom van mensen die niet in Oostende wonen en zich dus al bij al bitter weinig aantrekken van de staat van de panden.

​

Mijn visie​

 

Verloederde panden moeten sneller in beeld komen. Veel panden staan nog steeds niet op de lijst, hoewel ze er verwaarloosd uitzien. Multibelactie kan daar bij helpen (waarbij ambtenaren, jobstudenten de bellen controleren om op deze wijze na te gaan of er niet te veel wooneenheden zijn per gebouw. De ‘dark number’ moet achteruit. 

 

Vervolgens moet de administratieve procedure sneller. De doorlooptijd van de dossiers duurt te lang. Er moet sneller worden overgegaan worden tot een beslissing over een potentieel verwaarloosd pand.

 

Menselijke aanpak van de dossiers en goede opvolging is noodzakelijk. Er is onvoldoende begeleiding. Regels worden strikt toegepast en kunnen soms als onrechtmatig worden beschouwd omdat mensen niet goed weten wat ze moeten doen. 

 

Begeleiding moet prioriteit krijgen. Eigenaars die effectief tot actie overgaan, krijgen vrijstelling (van heffing) als ze een stappenplan voorleggen dat tot resultaat leidt. De werken moeten binnen korte termijn worden aangevat. Indien aannemer naar keuze niet kan binnen korte termijn, moet alternatief gezocht worden. Veel hangt af van de medewerking. Eigenaars die willen meewerken, krijgen nu nauwelijks hulp en moeten het zelf uitzoeken.

 

Op heden wordt enkel gevraagd om offertes binnen te brengen van werken en wordt nadien eens gekeken of het in orde is. Er moet sneller op de bal gespeeld worden en de controle moet omhoog. De ambtenaren moeten meer ter plaatse gaan en de situatie evalueren. Desnoods meerdere controles per dossier.

 

Wie niet wil mee werken, moet, na voldoende kansen te hebben gekregen, daartoe gedwongen worden. Snelrecht kan toegepast worden net als sociaal beheersrecht, waarbij werken worden uitgevoerd door de Stad en verhaald op de eigenaar. Het spreekt voor zich dat dit slecht een ultimum remedium is, doch in Oostende wordt het helemaal niet toegepast.

 

Hoe dan ook vind ik ook dat kelderverdiepingen niet langer als wooneenheid kunnen dienen behoudens uitzondering (zie hierboven).

​

Mijn actiepunten​

VERBOD OP KELDERVERDIEPINGEN

Kelderverdiepingen zijn meestal niet brandveilig, hebben vaak geen adequate vluchtwegen en door het gebrek aan zonlicht, is er vaak wakte en hoge luchtvochtigheid wat gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

MEER BELACTIES OM VERLOEDERING CORRECT IN KAART TE BRENGEN

Verloederde panden moeten sneller in beeld komen. Veel panden staan nog niet op de lijst, hoewel ze er verwaarloosd uitzien. Multibelacties kunnen hierbij helpen. Ambtenaren en/of jobstudenten controleren de bellen om op deze wijze na te gaan of er niet te veel wooneenheden zijn per gebouw.

MEER BEGELEIDING

Een menselijke aanpak van de dossiers en goede opvolging is cruciaal. Momenteel is er onvoldoende begeleiding. Regels worden strikt toegepast en kunnen soms als onrechtmatig worden beschouwd omdat mensen niet goed weten wat ze moeten doen.

MEER CONTROLES EN SNELRECHT

Er moet sneller op de bal gespeeld worden. Ambtenaren moeten meer ter plaatse gaan en de situatie evalueren. Indien mensen niet meewerken, kan snelrecht toegepast worden (net als sociaal beheersrecht) waarbij de werken uitgevoerd worden door de Stad en verhaald op de eigenaar. 

Please reload

SMART City BELEIDSPUNT

​

Mijn visie​

 

Oostende is een verouderde Stad. De technologie en de digitalisering moet om hoog. Oostende heeft voor het eerst WiFi in zijn Stadscentrum. Goed gedaan en vooral bijzonder bruikbaar, maar onvoldoende om van een Smart City te spreken. Oostende kan beter, hoger en verder en dit op alle domeinen.

​

Mijn actiepunten​

​

INTERACTIEVE TOERISTISCHE INFORMATIE

Bezoekers moeten Oostende kunnen verkennen op een manier die hen informatie geeft, makkelijk toelaat tickets aan te schaffen voor bv. De Grote Post en hen begeleidt om de mooiste plaatsjes van de Stad te ontdekken. Maak toerisme interactief en hou bezoekers bij de hand zodat niemand Oostende verlaat met het gevoel dat er niets te beleven is, want de Stad heeft heel wat mogelijkheden.

ELEKTRISCHE ZELFRIJDENDE BUSJES

De Visserskaai voelt ongeschikt aan om nog veel verkeer te laten doorstromen. Meer nog, tijdens deze legislatuur werd van de Visserskaai een fietsstraat gemaakt. Een maatregel waarvan ik vind dat het ‘willen, maar niet kunnen’ uitstraalt. De Visserskaai moet een éénrichtingsstraat worden waarbij elektrische trammetjes de verbinding maken tussen het Stadhuis en het Casino-Kursaal. Andere steden experimenteren volop met nieuwe technologieën waarbij vervoersmiddelen autonoom en elektrisch éénzelfde parcours volgen met sensoren en elektronische betaalmiddelen. 

DIGITAAL PLATFORM MET VRIJE PARKEERPLAATSEN

Een ParkB systeem is nodig waarbij elektronisch, via app en online, aangeduid wordt waar de vrije parkeerplaatsen zijn. Borden bij intrede van de Stad zijn niet verkeerd, maar ze zijn wel achterhaald. Nieuwe technologie implementeren in Oostende is het absolute hoofddoel.

Please reload

GAS Boetes
Verloedering
SMART City

© 2018 by Maxim Donck.

bottom of page