VEILIGHEID
Inleidende tekst ivm de veiligheidsbevoegdheid
- GAS boetes
- Handhaving
- Preventie
- Antidrugsbeleid / MSOC
-
Download hier het volledige bestuursakkoord van de Stad Oostende voor 2019 - 2024
Oostende EEN VEILIGE STAD
We kiezen voor een integrale aanpak van de veiligheidsproblematiek. Het gevoel van onveiligheid lachen we niet weg. We pakken dit probleem bij de wortels aan. Veiligheid is niet enkel een taak van de politiediensten alleen.
Ook straathoekwerkers, maatschappelijk werkers, onderwijs, gemeenschapswachten, inwoners... spelen hier een rol. We voeren een veiligheidsbeleid dat zo dicht mogelijk bij de burgers aansluit. De wijk of buurt is het ideale niveau.
89/
We werken preventief waar mogelijk en repressief waar het moet. Buurtopbouwwerk biedt mensen perspectief. De dienstencentra, de pleinen, de jeugdwerking, ... moeten hieraan aangepast worden. De inrichting van het openbaar domein speelt ook hier een belangrijke rol.
90/
We gaan voluit voor een gemeenschapsgerichte politiezorg waarbij de wijkagent het aanspreekpunt is. De wijkagent moet maximaal op straat aanwezig zijn. We kiezen voor een integrale aanpak waarbij een structurele samenwerking tussen de politie, de straathoekwerkers, maatschappelijk werkers, artsen, scholen, ... wordt opgezet. We zetten in op dialoog met de wijkagent. Hij of zij is op elke wijkraad aanwezig en participeert aan het debat. We zorgen voor een betere bekendheid en bereikbaarheid van de wijkagent.
91/
De wijkkantoren worden toegankelijker. Er komt een duidelijke aanduiding en bewegwijzering. Deze politiekantoren worden, laagdrempelige open huizen. De mogelijkheid tot de inrichting van een kantoor in de Langestraat wordt onderzocht.
92/
We bepalen samen met het korps de prioriteiten voor de komende periode. We evalueren de prioriteiten en passen het personeelsbestand aan de noden aan. We maken onze prioriteiten duidelijk en gaan dan in overleg met het parket zodat we ook het gevoel van straffeloosheid kunnen aanpakken.
93/
De aanpak van fietsdiefstallen wordt opgevoerd onder andere met een lokfiets in elke grote fietsenstalling, de uitrol van scanners die gestolen fietsen snel kunnen opsporen en veilige fietsenstallingen met toegangscontrole, bijvoorbeeld in leegstaande panden.
94/
De overheid streeft ernaar dat het personeelsbestand bij de politie een weerspiegeling is van de stadsbevolking. Niettemin is de individuele kwaliteit van de kandidaat-politieagent het uitgangspunt.
95/
Het gevoel van straffeloosheid bestrijden we. De gemeentelijke administratieve sancties passen we wel rechtvaardig en menselijk toe. Sluikstorten, wildplassen, hondenpoep, ... gaan zonder pardon op de bon. Hiervoor bestaat geen excuus. De gemeenschapswachten zijn hier de sleutelfiguren. Zij vormen een belangrijke schakel in ons veiligheidsbeleid. Ook voor hen is dialoog belangrijk. De regels worden toegepast met zin voor nuance. Administratieve sancties zijn geen middel om de stadskas te spijzen. GAS is een middel om de samenleving te organiseren.
96/
We voeren een aanklampend beleid met als doel om mensen de juiste weg te wijzen. Wie voor overlast zorgt, krijgt eerst een waarschuwing. Na een evaluatie kan hij of zij een begeleidingstraject volgen en tenslotte kan bemiddeld worden om de situatie te herstellen.
97/
Het drugsbeleid moet intens verder gevoerd worden in samenwerking met politie, parket, MSOC en alle actoren werkzaam in deze sector. We zetten verder in op preventie. Voor druggebruikers is het altijd het doel om hen toe te leiden naar de hulpverlening. Tussenkomst van politie en justitie is nooit een doel op zich maar een middel om hen naar de hulp toe te leiden. We treden keihard op tegen dealers.
98/
We stellen stadsmariniers aan. Dat zijn ambtenaren die de wijk door en door kennen. Ze zijn een aanspreekpunt voor iedereen en werken oplossingsgericht en kort op de bal. Stadsmariniers brengen de problemen qua veiligheid, netheid, overlast, verkeer, sociale cohesie, ... In kaart en zorgen voor structurele oplossingen. Burgers krijgen op die manier ook een duidelijke stem in de buurt. Het kan een aanzet zijn om de buurt te verbinden.
99/
Buurtinformatienetwerken zijn een belangrijke schakel in het preventiebeleid. Dit draagt bij tot de leefbaarheid, de veiligheid en het veiligheidsgevoel en de sociale controle.
100/
We gebruiken slimme camera’s, in combinatie met slimme LED-verlichting, in de strijd tegen criminaliteit. We onderzoeken de nood aan camera’s in de wijken. Deze zijn aanvullend op de fysieke aanwezigheid van de agenten.
101/
Communicatie van de politie met de burger is belangrijk. Een klantvriendelijke aanpak waarbij er oor is naar de problemen, angsten, ... van de burgers is een must. We zorgen ervoor dat iedereen op een vlotte manier aangifte kan doen bij de politie.
102/
Er komt een campagne om de rol van de diefstalpreventie- adviseur te promoten.
103/
Oostende WARME EN SOCIALE STAD
We sporen mensen in sociaal isolement en vereenzaming actief op. De wijkagent, de stadsmarinier, de straathoekwerker, de werknemers van de dienstencentra, ... zijn belangrijke actoren. We sporen mensen aan om deel te nemen aan culturele activiteiten, sportactiviteiten en wijkwerking. Burgers en verenigingen die mensen samenbrengen worden ondersteund.
186/